KISAH SERAM - BILIK




PENYEWA

Kisah ni berlaku tahun lepas, aku duduk menyewa sebuah pangsapuri di ibu kota. Kebetulan, housemate aku yang menyewa bilik paling kecil nak pindah, so aku pun buat iklan mencari penyewa baru. Memandangkan lokasi rumah aku sewa ni strategik, jadi takdelah payah sangat aku nak dapat penyewa baru.

Dua tiga orang jugak yang contact aku bertanyakan bilik nak disewa, cuma seorang je yang berminat dan nak datang tengok bilik dulu. Aku pun terus setuju memandangkan dah hujung bulan nanti lambat pulak aku nak bayar sewa.

Petang tu penyewa yang memperkenalkan diringa sebagai Alina datang untuk melihat dulu keadaan rumah dan bilik, kebetulan pulak aku off hari tu jadi akulah yang kena layan kerenah penyewa ni. Setelah selesai meninjau , Alina bersetuju untuk menyewa bilik tersebuat dan terus membayar deposit rumah. Katanya akan pindah keesokkan hari. Jadi aku terus menyerahkan kunci rumah memandangkan esok aku kerja.

Awal-awal si Alina ni jadi housemate aku, semuanya okay. Dia pun jenis suka membuat hal sendiri. Aku tak kisah pun sebab yang menyewa semuanya dah kerja so nak lepak tengok tv sama-sama tu memang payah.

Kebetulan ada satu weekend tu aku tinggal sorang, sebabnya roomate aku Fatin balik kampung, dan housemate bilik tengah pulak pergi oustation. So, tinggal aku dengan si Alina ni berdua. Tengah aku lepak-lepak tengok tv dekat ruang tamu, Alina keluar dari bilik dia dan datang duduk di belakang aku. Aku senyum memandang dia. Tapi peliknya, dia tak bercakap pun. Aku pun taknaklah rasa awkward aku tanye die ,

"Awk tak kerja ke harini Alina?" aku tanya sambil aku tengok tv. Tapi takde respon dari Alina. Aku tanya lagi.

"Awk dah makan ke ?" kali ni aku menoleh ke belakang. Dan korang nak tau x ? Alina takde pun belakang aku!! Masa tu kalau toreh muka aku ni sah tak berdarah. Bila masa pulak dia bangun pergi, aku tak dengar bunyi pintu rumah pun, bilik dia kalau nak masuk memang aku akan nampak. Aku dah cuak dah, dahlah tinggal sorang. Terus aku bangun pergi ketuk pintu bilik dia.

Tok.. tok.. Alina.. Alina awak ade kat dalam bilik ke? tapi takde respon. Dekat 5 minit jugak aku ketuk. Lepas tu aku terus call Alina takut dia tk dengar aku ketuk tapi mustahillah kan. bilik dia bukan besar pun.

"Assalamuaalaikum, Alina awak dekat mana?"
"waalaikumussalam, ni haa ade belakang awak.. he.. he.. "

Masa tu rasa nak terlepas phone aku, aku pusing perlahan-lahan. Allahuakhbar, terkejut beruk aku tengok Alina ade belakang aku tersengih-sengih.

"Alina! terkejut saya! bi..bila awk ada dekat belakang saya? "
"Saya memang ada dengan awaklah."
"Tapi... tadi.. " aku memandang ruang tamu dan memandang balik wajah Alina.
"Tepilah saya nak masuk bilik saya. kawan-kawan saya dah sampai tu."
"kawan?" aku tertanya pelik.
"Aah, kawan . kenapa awak nak join sekali ke?" Alina berbisik di telinga aku perlahan.

Aku apa lagi, terus berlari masuk bilik kunci pintu. Jantung rasa nak terkeluar. Aku cuba bersangka baik. Cepat-cepat aku bukak yasin dekat phone. Hati aku dah tak sedap dah. Lampu bilik memang aku tak tutup. Takut punya pasal. 10 minit lepas tu, tiba-tiba ada orang ketuk bilik aku macam nak roboh. Aku jerit tanya siapa, tapi senyap. Lepas tu dia ketuk balik. Kali ni sekali bunyi macam orang cakar dinding pintu. Aku baca segala jenis ayat yang aku ingat, azan semua aku buat. Dekat 20 minit baru gangguan tu senyap. masa tu pun dah pukul 2.30 pagi. Aku ingat dah habis, rupanya tak. Benda tu kacau pulak aku dekat tingkap. Allahuakhbar ..

"Hana.... Hanaaaa... bukaklah pintu... bukaklah... " Aku dengar suara memanggil-manggil nama aku. Masa ni aku memang tak tau dah nak buat ape. Aku tutup telinga aku. Still lagi aku dengar suara tu.

Aku tak tahu lepas tu jadi ape, yang aku sedar , Fatin balik dia cakap dia jumpa aku tidur tepi almari. Lepas aku sedar tu, aku tanya dia Alina ada dalam bilik ke? Lepas tu dia cakap dekat aku Alina mane? Aku cakaplah penyewa bilik kecik tu. Fatin pun jawab.

"Eh, kan Alina tu tak jadi sewa. Bilik tu mana ada orang sekarang."

Habis, selama ni yang duduk bilik tu siapa? yang aku tegur siapa?

Tamat.

sumber : fb kalimah paranormal team x
Previous
Next Post »