KISAH SERAM - ELISA



Assalamualaikum...
Maaf mengganggu.. saya cuma ada beberapa kisah seram yg saya nk kongsikan bersama..
Saya memang minat membaca , menonton kisah2 seram.. sampai saya cuba terjemahkn minat saya , cuba nk karangkn cerita demi cerita.. idea berlambak2.. tp bila tiba saya menaip pd laptop.. huh.. cepatnya boring... hehe.. hasilnya.. idea ada.. cerita tiada...
Tp ini adalah pengalaman saya sendiri.. tak pernah lagi berhadapan terang2an.. Nauzubillah himin zalliq.. tolong dijauhkn.. aamiin.. cuma ada pengalaman...
Saya suka baca kisah2 nukilan Ida Anuar tu..
Saya izinkan kalau pihak sedara nk siarkn secara umum.. dan kalau nk susun atur ayat , perkataan ikut kesesuaian... saya memang tak pandai mengarang pn.. ikut hati je ni karang..
Izinkan saya kisahkn 1 persatu ye... memang banyak.. hihi... pengalaman sendiri n cerita keluarga...

Kisah 1.
Kisah ni saya alami dalam tahun 2000 , kot.. masa tu saya tinggal bersama arwah nenek dan atuk , dan poksu saya di Kluang , Johor. Saya bekerja dikilang Hitatchi. Tapi sekarang kilang ni takde dah.. tak tau pula sebab2 penutupannya..
Saya kerja shift.. ada pagi , ada malam.. ceritanya..
Hari tu hari raya Aidil Adha.. raya haji.. saya tak balik rumah mak saya , tak gaji lagi.. mak pun tak balik kampung.. jadi saya ambil keputusan untuk kerja overtime. Masa tu boleh dikira berapa orang yg kerja.. orang tak siuman je kerja hari raya , sayalah tu.. huhu.. masa tu pun tak silap saya buat rework je..
Masuk waktu zohor.. saya pun pergilah ke surau untuk menunaikan solat.. tak ada orang.. entah kenapa.. melangkah masuk je surau saya terasa aura seram yg menyeramkan.. memang berasa perasaan yg tak enak dalam perut saya..
Saya tak endahkan.. niat saya nk menunaikan solat.. saya ambil wuduk , lalu menyarung kain telekung , bentangkan sejadah , siap untuk bersolat.. arah kiblat dalam surau tu membelakangkan pintu , kiblat menghadap ke dinding..
Tiba2 saya rasa bulu tengkuk saya meremang.. meremang yg bukan main2 lg.. saya beristighfar.. belum saya berniat , dari ekor mata saya , saya perasan seperti seorang perempuan yg memakai baju putih , berambut panjang yg saya perasan melebihi pinggang.. sebab baju putih jadi perasan la rambut tu panjang.. dia berdiri sebelah pintu.. sebab kedudukan kiblat yg menyerong memang bila menjeling tu nampak pintu..
Allahuakbar... merinding bulu roma satu badan.. saya jadi tak keruan.. tapi saya cuba buat tak endah.. saya baca ayat Kursi.. saya terus niat solat zohor.. takbiratul ihram..
Masa tu perasaan seram semakin menjadi-jadi.. saya dapat rasakan 'benda' tu makin mendekat saya.. Allahuakbar.
Tak boleh jadi.. saya kuatkan semangat.. saya terus memusingkan badan saya.. pling...! Sekelip mata hilang.. tak tunggu lagi saya terus berlari keluar dalam saya masih bertelekung , tak memakai kasut , saya berlari menuju ke kantin kilang.. kantin memang tak buka.. cuti raya kan.. tapi masa tu rehat jadi memang ada pekerja kilang yg makan bawak bekal dari rumah..
Sampai kantin saya dengar suara orang menjerit.. rupa2nya diaorang terkejut.. ingatkan saya ni hantu.. ye lah.. dah lah pakai telekung.. suasana kantin pun malap , lampu tak hidup semua , jimat elektrik..
Saya minta maaf , lupa pada nama akak tu.. yg seorang lagi India , pun lupa namanya.. mereka berdua yg menemani saya menunaikan solat zohor.. Alhamdulilah.. apa pun perasaan takut tu masih tak hilang.. akak tu cakap sekali sekala memang ada.. tapi tak payah takutlah.. tak ada apa2.. huh... aku..? Huhu.. sejak tu tak berani aku nk bersolat sorang2..

Kisah ni berlaku dalam tahun 1996 gitu.. aku form 5 masa tu.. masa tu budak2 dari felda Aping Timur bersekolah menengah kat sekolah tempat aku.. sekarang dah tak.. dorang dah ada sekolah menengah sendiri.. masa tu Johor punya cuti hari sabtu dan ahad..
Satu hari tu , aku ikut sorang kawan aku budak Aping , Azie , balik rumah dia..ikutlah aku naik bas ke Bukit Aping lepas waktu sekolah.. dengan izin mak abah aku ye..
Rumah Azie terletak dekat jalan yg orang lalu menuju ke kebun sawit.. kira jalan mati la.. bapa Azie seingat aku orang yg ada2 gak.. pandai ubat2 orang gak.. masa tu bukan aku sorang yg ikut Azie balik , turut sama kawan baik aku gak , lily.. tujuan tu tak ada apa2 pun.. saja2 je.. melepak rumah kawan.. hari sekolah pagi isnin nanti balik lah.. he he..
Ceritanya.. kebetulan masa tu abang dan kakak ipar Azie ada balik juga , ada anak kecil lebih kurang 3 4 bulan gitu umur dia..
Malamnya , kami bertiga sambil berbaring atas berborak-borak kosong.. entah apa2 yg kami bualkan.. biasa la.. bila benda lawak kami ketawa.. benda sedih kami turut sedih.. huhu.. sampai ke tengah malam.. rasanya malam tu aku sukar nak melelapkan mata.. tak tau lah kenapa.. tengah malam.. tiba2 dengar suara bayi anak abang Azie melalak kuat.. melihat Azie bangun , aku pun bangun... tapi tak keluar bilik la.. Azie je yg keluar tengok kenapa anak sedara dia tu..
Suasana agak hinggar binggar sikit kat luar bilik tu.. dapat aku dengar suara bapa Azie baca2 doa.. tapi tangisan bayi tu tetap macam tu.. melalak sekuat hati.. kesian pula aku dengar..
Sebenarnya masa tu hati aku dah tak sedap.. aku duduk bersila atas katil.. maaf.. aku memang lupa habis masa tu Lily buat apa.. masih tidur atau turut terjaga.. Azie masih kat luar bilik.. aku termanggu2 atas katil dalam samar2 cahaya dari luar , terkebil2 biji mata aku menahan ngantuk..
Katil Azie ni , muka kitaorang menghadap ke tingkap.. sebelah luar bilik Azie ni , ada kolah yg orang buat perigi tu , untuk air tadahan.. kan felda ni rajin air tak ada..
Masa tu , dalam aku menghayati tangisan bayi yg makin nyaring tu , tiba2 aku dengar bunyi benda mengepak2 kat luar , sebelah bilik Azie tu... zuss.. bunyi benda terbang.. x semena-mena aku terus berasa seram.. tiba2 anak sedara Azie senyap.. diam terus.. tak menangis lagi.. Azie masuk dalam bilik..
'Kenapa Azie..?' Tanya aku..
'Entahlah.. menangis mata terbeliak tengok atas..' jawabnya..
Aku diam.. hajat hati nak bercerita pasal tadi , aku tahankan.. besok je la.. hari pun dh siang..
Tak cakap apa2 lagi kami sambung tidur.. walau pun rasanya masa tu aku tak dapat tidur , seriau... besoknya aku bercerita pada Azie tentang apa yg aku dengar.. bunyi mengepak dan benda terbang tu.. Azie senyum..
'Patutlah.. dia minum air la tu.. patut baby nangis..' kata Azie..
'Amendenye..?' tanya aku..
Menurut Azie , kawasan rumah dia , jalan depan rumah dia tu , yg menuju ke kebun tu adalah laluan makhluk2 halus.. merinding bulu roma aku.. tu yg anak sedara dia menangis kemain.. dia nampak benda yg orang dewasa tak nampak..
Iye lah.. sebenarnya , sampai sekarang pun aku masih teringat2 bunyi kepakan tu.. sayap yg besar , mengepak2 perlahan , lalu terbang...
Tu baru aku dengar bunyi je.. kalau aku nampak.... Wallah'uallam...
Aku tanya Azie , apa benda tu..?
Jawab Azie selamba... pontianak...
Huhu

Ni cerita mak aku.. pengalaman mak aku masa kecik2 lebih kurang remaja gitu.. tahun berapa aku tak tahu lupa lak nak tanya mak detail.. hihi.. tapi lebih kurang dalam tahun 70an gitu..
Masa tu hidup tak beberapa nk senang.. emak memang tak bersekolah.. arwah atok masa tu keje menoreh diladang getah kat estet.. mak dan makcik aku , kakak mak yg aku panggil makmok , selalu ikut arwah atok pergi menoreh.. bukan ikut2 saja.. tolong menoreh sekali la..
Biasa diaorang keluar pergi ladang awal pagi.. pukul 4 ke 4 lebih dah kat ladang.. kata mak waktu pagi camtu getah tengah banyak.. siapa yg biasa susun atur pokok getah dalam ladang mesti tahu , pokok ditanam sebaris sebaris , jarak dari 1 pokok ke 1 pokok lebih kurang 5 6 langkah gitu la.. dulu2 pun aku suka kutip2 biji getah ni.. buat main.. hehe..
Pagi tu macam biasa sampai ladang je arwah atok pun bahagikan tempat keje pada mak dan makmok.. mak depan , makmok belakang , arwah atok baris sebelah.. nanti dah sudah sebaris tu tolong atok habiskan barisan lain pula.. camtu la kot.. aku tak ambil pot sangat pasal tu.. ceritanya yg penting , kan...
Kiranya terpisah la masa menoreh tu..
Masa mak leka menoreh.. dalam ladang memang gelap takde lampu jalan ye.. diaorang guna lampu suluh yg pasang kt kepala tu.. ntah hapa nama dia.. huhu..
Masa mak tengah menoreh , mak nampak tak jauh dari pokok yg mak sedang toreh , ada lampu.. macam ada orang yg sedang menoreh.. tapi gerakannya agak pantas.. lepas 1 pokok ke 1 pokok.. mak rasa hairan.. takkak makmok menoreh secepat tu..
Atas rasa ingin tahu , mak pun memanggil nama makmok.. tiada sahutan.. sebaliknya cahaya bagaikan lampu suluh tu bergerak semakin mendekat.. tak berfikir panjang mak menuju ke cahaya tersebut.. mak sangka makmok nak permainkan mak.. hampir sampai aje mak hampir pitam.. cahaya lampu tu bukannya makmok.. tapi merupakan makhluk yg amat menakutkan rupanya.. cahaya lampu suluh tersebut , menurut mak datang dari dahi makhluk tu.. makhluk tu sedang mencari ulat pokok getah sebab mak nampak dia kat mulutnya sedang mengunyah ulat tu.. mak tak tunggu lama terus lari tak cukup tanah.. untungnya mak terserempak dengan makmok semasa berlari tu..
Menurut arwah atok , makhluk tu tak pernah lagi kacau sesiapa.. tu namanya 'hantu pokok getah'.. cuma nasib mereka tak baik masa tu.. terserempak.. huhu.. dia pun nak cari makan gak..

Ni kisah abang sepupu saya.. masa umur dia dalam belasan tahun.. la ni dah masuk 40an.. hihi
Aku panggil dia abg Piji.. abg Piji masa keciknya sampai habis sekolah sebelum pandai merantau memang tinggal bersama arwah atok ku kat kg. Bentong , kluang.. siapa yg tau situ mesti tau ada sungai kan.. dulu sungainya dalam.. banyak ikan.. airnya warna jernih keperangan.. warna dasar tanah.. aku ingatlah.. sebab kecik2 dulu bila balik kampung aktiviti aku bersama mak dan adik2 , sepupu2 aku dan juga makmok , gi memancing la.. pastu berkubang dalam sungai tu.. jangan tanya nama sungai ye.. tak tahu.. tapi tu dulu.. la ni sungai dh cetek.. kena korek.. dah tak cantik.. masa musim hujan je la air naik..
Abg piji aku ni pun banyak kisah2 seram dia alami.. 1 1 ye aku cerita..
Rumah atok aku dulu memang takde tandas untuk membuang air besar.. aku pun tak pernah tanya pula mak aku kenapa.. padahal bukan zaman jepun pun masa tu kan.. kenapa primitif sangat.. bilik air je yang ada.. tempat membuangnya atok buat nun jauh kat belakang rumah , kawasan belukar

Kisah sepupuku..
Dulu atok buat tandas kat belakang rumah.. dekat kawasan berbelukar , yg disekeliling ada pokok2 besar.. jangan tanya pokok apa.. aku pun tak menanya gak.. tak beberapa jauh dari situ , terletaknya sungai kg bentong tu.. jangan terkejut.. tandas atok aku dulu tu adalah open tandas.. jenis dorang buat lubang , letak la kayu untuk kita buat pijak lalu mencangkung.. aduh... nak cerita pun tak sampai hati.. tak lalu makan berhari2 nanti.. tapi masa tu aku sekolah rendah lagi.. tak kisah sangat kot bila sesekali balik kg terpaksa guna tandas camtu.. tapi tu dulu.. aku sekolah menengah barulah rumah atok ada tandas.. huhu.. yg kelakar , siang2 hari nak membuang pun mesti berteman.. siapa tak takut kalau sekeliling semak belukar , dekat pokok2 besar pula tu..
Kisahnya..
Satu malam tu , waktu orang sedang nyenyak tidur , abg piji sakit perut.. memulas2 perut dia minta operation... panggilan semulajadi , mana boleh ditahan.. nak tak nak , abg piji terpaksa kejutkan atok yg nyenyak tidur.. minta temankan ke tandas.. atok ikutlah abg piji ke belakang , berbekalkan lampu picit..
Atok tunggu agak jauh sikit dari tempat membuang... bau wooo... lampu picit abg piji yg pegang.. masa tu atok buat apa pun memang tak tahu la.. menunggu je la kot..
Sambil membuang , dengan lampu picit kat tangan.. gatallah tangan abg piji tu menyuluh sana sini.. sebelum tu atok dah pesan , jangan suluh2 atas pokok2 besar tu.. malangnya abg piji tak ingat pesanan tu..
Abg piji menyuluh ke atas dedaun rimbun pokok besar yg terletak berhampiran tempat membuang tu.. senak perut abg piji dibuatnye..
Cahaya suluhan lampu picit tu betul2 menyuluh pada satu makhluk yg elok mencangkung atas dahan pokok.. suluhan abg piji terkaku disitu.. menurut abg piji.. makhluk tu menyerupai perempuan , berambut panjang mengerbang.. berbaju seperti baju jubah berwarna putih tapi agak kotor.. mukanya hodoh macam berkerepot berkedut seribu.. mulutnya menyeringai dengan gigi yg boleh tahan bersimpang siur tajam.. yg tak boleh tahan , matanya.. matanya seperti mento lampu besarnya dan berwarna merah menyala..
Lidah abg piji jadi kelu.. kaki yg tengah mencangkung tu jadi longlai.. atok masa tu macam tau2 je keadaan abg piji datang dekat situ.. lucunya tanpa mencuci atok tarik tangan abg piji heret balik ke rumah..
Lupa nk bagitau , bila nk ke open tandas tu , kitaorang akan bawa air sebaldi.. nk tunggu sampai jadi separuh baldi.. fungsinya , sendiri faham la.. mana ada batang paip situ...
Sampai rumah teruk abg piji kena marah , kena bebel.. degil tak dengar kata.. hasilnya.. besok abg piji demam... Alhamdulillah.. demam biasa je.. sejak tu , tak berani abg piji nak membuang malam2 hari dah.. sanggup dia tahan.. tapi atok dulu selamba je.. kata atok , kita tak kacau dia , dia takkan kacau kita... huhu...
Wallah'uallam...


Previous
Next Post »